Do połowy listopada na pomorskich ulicach mają się pojawić pierwsze wspomagane elektrycznie jednoślady w ramach Systemu Roweru Metropolitalnego Mevo.
W poniedziałek (18 czerwca) w Gdańsku odbyło się uroczyste podpisanie umowy na budowę systemu roweru metropolitalnego Mevo. W ciągu 5 miesięcy na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot zobaczymy 1244 rowerów. Docelowo ma ich być ponad 4000.
– Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo – mówi Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.
System Roweru Metropolitalnego jest flagowym i najważniejszym przedsięwzięciem realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Ma być to największy i najnowocześniejszy tego typu system rowerów publicznych w Europie. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17,2 mln zł.
Wybrany wykonawca, spółka NB Tricity, zbuduje od podstaw system rowerów publicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym. Mevo będzie oparte o rowery IV generacji, wyposażone w moduły GPS i GSM. Wykonawca za realizację zamówienia otrzyma ponad 40 mln zł.
Wypożyczenie roweru będzie się odbywać za pomocą aplikacji mobilnej i zajmie około 15 sekund. Zaletą systemu będzie jego prostota oraz przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia 90 minut na przejazdy. Po przekroczeniu limitu czasowego rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego to nie więcej niż 100 zł, przy zastosowaniu tych samych zasad czasowych, jak w opłacie miesięcznej. Jeśli użytkownik nie będzie chciał skorzystać z opcji abonamentowej, koszt jeden minuty będzie wynosił maksymalnie 10 gr.
Stawki wypożyczeń mają zachęcić do zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców regionu. Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. Za dodatkową opłatą będzie można zostawić jednoślad poza stacją.
Realizacja projektu ma się przyczynić do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej. Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj).
Intencją samorządów Obszaru Metropolitalnego jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17.218.259 zł.
ja09:35, 21.06.2018
W listopadzie jest wyjątkowo piękna pogoda na podróżowanie.Chociaż ,jak mówią klimat się ociepla. 09:35, 21.06.2018
Opos13:06, 21.06.2018
Nie lepiej kupić sobie rower?
Bez cudowania, wypożyczania, komórek, płacenia, robisz co chcesz.
Znowu paru cwaniaków ściągnie od was kase, oferta ważna do wyczerpania frajerów.
13:06, 21.06.2018
Artur07:54, 22.06.2018
0 0
Chcesz to kupisz sobie rower, nie chcesz - to sobie wypożyczysz. Jeżeli ktoś jeździ rowerem sporadycznie to zakup nie ma sensu, zwłaszcza że nowy rower to koszt przynajmniej 1000 zł. Poza tym wiąże się to z baaardzo dużym ryzykiem.... kradzieży takiego sprzętu. Ja już tego niestety doświadczyłem. Więc jestem jak najbardziej za :)
07:54, 22.06.2018
Opos12:01, 22.06.2018
0 0
Jak ukradną ci wypożyczony, to myślisz, że nie zapłacisz?
Otóż zapłacisz, w dodatku jak za nowy.
A przecież nie masz tych pieniędzy, dlatego wypożyczałeś.
12:01, 22.06.2018